Tuesday 27 December 2011

tips dari darussyifa....

sabtu pagi hari tu kitaorg pegi ke darussyifa walaupun hubby demam dek kerana cirit birit tak berhenti...die gagahkan jugak pegi ke bangi...sampai lebih kurang kul 9.30am..masa tu dah ramai org n aku no yg ke 80...mas tu baru nombor 40++..aku pun ajak hubby g luar sbb lapar,ada bangsal yg menempatkan jualan kueh mueh,air n nasi lemak...just letak tabung kat situ..xde org jaga pun..so,klau korang nak dtg xperlu risau lapar..ada mknan yg dijual kat luar..aku mkn nasi lemak bungkus n kueh popia goereng, air teh pns...hubby xmkn pape sbb takde selera...aku sgt berselera yer...budak demuk mmg gitu....

pas setel kitaorg masuk n aku tgk nombor giliran lambar lagi..dorang panggil lebih kurang 10.30am..xde lar lama sgt menunggu kan?? ramai ustaz...kitaorg dpr dgn ustaz mohd ramli..alhamdullillah..die sgt membantu..lama gak sesi berjumpa dgn ustaz tu..masa aku bercerita ngn ustaz tu aku control air mata aku yg dah bergenang...aku rasa sebak kot sbb mcm kita bercerita dgn kaunselor...ustaz bagitau aku jadi mcm tu semua mungkin sbb EMOSI...biasa lar pompuan,tak lari dari berEMOSI...insyaallah,ustaz akan tolong...

kitaorg beli air yg botol paling besar 550ml, 2 botol...air cap darussyifa...mula2 ustaz tu suh duk rapat ngn hubby n dia pun rapat kat depan kitaorg.letak botol air tu atas peha kitaorg..aku pegang botol tu then baru hubby pegang atas tgn aku then ustaz tu pegang jugak..masa ustaz tu baca ayat2 alquran sekali lagi aku sebak..rase nak mengalir dan dan tu jugak..aishhh...apsal lar aku nie..sambil kitaorg pegang ustaz pegang kat lutut/peha aku n hubby...pastu die pegang perut hubby then perut aku...bergilir2..yg aku faham die ckp "kun faya kun" byk kali....tu je yg lain ayat2 alquran....

pas tu die pegang botol tu n baca2 lagi..next botol ke2 cam tu gak...tips yg dia bg..insyaallah aku igt:
  • solat berjemaah dgn suami
  • solat jgn tinggal
  • lepas solat maghrib amalkan baca surah yassin, doa/ayat dikurniakan zuriat, baca surah al-mulk...
  • lepas solat subuh kalau sempat baca surah  as-sajdah..
  • puasa sekurang2nya 3 hari dalam sebulan. kalu dpt puasa isnin khamis lagi bagus.
  • sebelum bersama, baca doa sblm berjimak..
  • air yd dah dibaca ayat alquran tu minum suami isteri..minum secawan jgn habiskan..tinggal sedikit utk basuh muka...kalau air dah hbs boleh tambah lagi..
ustaz tu ckp cuba amalkan dulu apa yg dia ckp tu..kalau masih belum dikurniakan zuriat..dtg jumpa dia lagi tp kene bawa akar pokok ara(akar yg bergulung2 tu). seeloknya kita cari sendiri..potong ketinggian suami & isteri..nnt ustaz tu akan bacakan ayat2 suci..akar yg ketinggian suami diletakkan bwh tilam belah isteri dan begitulah sebaliknya.die kate tumbuha2an nie sebenarnya kalau kita pegang,die akan mendoakan utk kita..ibarat mcm kita pijak rumput..rumput tu akan mendoakan kita.....
ustaz tu byk sgt membantu kitaorg...byk bagi nasihat....die ckp lagi,kalau aku ada gangguan,masa die pegang perut aku tu mesti aku dah muntah..tp aku xmuntah pun kiranya aku xda gangguan apa2...semua rezki dtgnya dari tuhan...

aku pesan kat korang mane yg belum penah pegi ke darussyifa..pegi lah...kita cuba berusha dgn cara nie pulak disambil berusaha dgn ubat2 doctor...at least ada org alim yg mendoakan kita...menasihati kita..menginsafkan kita dgn kebesaran tuhan...

sblm balik aku beli buku doa2 dari ustaz harun din (RM5 je)..dlm tu dia dah asingkan doa yg kita perlu amalkan utk zuriat..ada 3 doa yg perlu dibaca selepas solat...then aku beli kismis....



1 comment:

  1. Dulu makcik saya pun ada pergi darussyifa. Dia pun cari akar pokok ara tu dan letak bwh tilam. Akhirnya mengandung lepas 8 tahun kahwin.

    ReplyDelete

kawan2 yg ku syg comment